Spesialistutdanning
Fysikalsk medisin og rehabilitering
Denne utdanningsplanen viser hvordan Sykehuset i Vestfold organiserer spesialistutdanningen for leger som skal bli spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering. Utdanningsplanen beskriver hvor man skal tjenestegjøre, og hvordan kompetanse og praksis skal innhentes for å oppfylle kravene til læringsmål.
Klinikken består av tre kliniske avdelinger der to av dem organiserer leger. I tillegg til den tverrfaglige rehabiliteringsaktiviteten ved Kysthospitalet i Stavern er også fysio- og ergoterapitjenesten ved SiV, Lærings og mestringssenteret og Pusterommet organisert i klinikken. Klinikken har også en forsknings og utviklingsavdeling.
De kliniske avdelingene på Kysthospitalet er tverrfaglig sammensatt med følgende yrkesgrupper: Spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering, spesialist i nevrologi, leger i spesialisering, nevropsykologer, psykologspesialist, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, idrettspedagoger, sosionomer, logopeder og klinisk ernæringsfysiologer.
Avdelingene er seksjonert i to eller flere seksjoner. Legene er organisert og rapporterer rett til avdlingssjef på fysikalsk medisinsk avdeling og på rehabiliteringsavdelingen. Terapeutene og pleiepersonal er organisert under seksjonsleder. Avdelingene samarbeider tett med kirurgiske og medisinske avdelinger internt i SiV og med samarbeidspartnere eksternt.
- Antall senger spesialiteten disponerer: 35 + 4 tidligrehabilitering senger i Tønsberg
- Antall døgnopphold foregående år i spesialiteten: 865
- Antall polikliniske konsultasjoner, 12 391
Legene i avdelingen skal følge seksjonens faste undervisningsopplegg og delta aktivt. Det gjennomføres et minimum av 90 minutter undervisning ukentlig, 36 uker i året. Opplegget inkluderer interne foredrag, pasientkasuistikker og undervisning i klinisk undersøkelse og ultralyd. I tillegg deltar legene på spesialitetens organiserte fjernundervisning og sykehusets faste undervisning på fredager. De faste undervisnings tidspunktene er presisert under.
Mandager og onsdager, kl. 07.30-08.00:
Morgenmøte med kasuistikkgjennomgang.
Tirsdager, kl. 12.15-13.00:
LIS-undervisning.
Fredager, kl. 08.00-08.30:
Fellesundervisning for alle sykehusets leger.
Annenhver fredag, kl. 14.00-15.00:
Undervisning i klinisk undersøkelse og ultralyd.
Sykehuset i Vestfold har et eget simuleringssenter som klinikken har tilgang til lokalisert i Tønsberg. Dette kan benyttes ved behov. Alle LIS blir tett fulgt opp med ferdighetstrening av sentrale temaer i utdanningsplanen.
Av spesifikke prosedyrer trenes legene på ultralydveiledet injeksjoner på preparater med veiledning av spesialist. LIS gjennomgår årlig kurs og ferdighetstrening av hjertelungeredning og Akutt medisinske prosedyrer. Undersøkelsesteknikker øves på i mindre grupper med veiledning av spesialister.
En viktig del av faget omhandler kommunikasjonsferdigheter. Legene får derfor tett oppfølging i forhold veiledningsteknikker og de fleste Lis legene går også kurs i kognitiv terapi der det bla. brukes video opptak for å observere egen verbal og nonverbal kommunikasjon.
Felles kompetansemål (FKM) består av et sett av læringsmål i LIS-utdanningen. Disse strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte LIS. Læringsmålene dekker et grunnleggende sett av kompetanser som alle leger må ha for å fungere optimalt i legerollen, og omfatter bl.a. etikk, forskningsforståelse, kommunikasjon, kvalitet og pasientsikkerhet, samhandling. FKM er ment som en felles basiskompetanse alle spesialister skal tilegne seg uavhengig av spesialitet.
Ved SiV er det lagt opp til at læringsmålene innen FKM skal ha like læringsaktiviteter på tvers av spesialitetene. Dette både for å sikre en ensartet standard og kvalitet i opplæringen. Klinisk praksis danner utgangspunkt for læring innen de spesifikke tema.
Utdanningskandidaten vil få fortløpende supervisjon av legene på avdelingene LIS tjenestegjør. Supervisjonen tilpasses den enkeltes forkunnskaper og ferdigheter. Alle praktiske prosedyrer vil bli supervisert i henhold til føringer gitt i prosedyrelister, utdanningsplan og inntil kandidaten gjennomfører disse tilfredsstillende. Simuleringsaktiviteter fasciliteres og superviseres av kvalifisert personell. Alle supervisører skal gjennomgå opplæring i bruk av Kompetanseportalen. Supervisører skal fortløpende signere for gjennomføring av læringsaktiviteter der det er påkrevet i henhold til læremålsplanen i Kompetanseportalen.
Utdanningsutvalget har det praktiske ansvar for at det oppnevnes veileder for LIS i fysikalsk medisin. Veileder og LIS skal møtes regelmessig, møtene planlegges og avtales i god tid på forhånd. Veileder vil bli utpekt umiddelbart etter ansettelse, og veiledningsaktiviteten legges inn i arbeidsplanene til både LIS og veileder. Det settes av tid til forarbeid, gjennomføring av veiledningssamtale og etterarbeid.
For å sikre at LIS oppnår nødvendig faglig progresjon og oppfyller kompetansekrav i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessige kompetansevurderinger enten i dialog med veileder, supervisører eller via vurderingsmøter. Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes. De enkelte læringsaktiviteter vurderes og loggføres i Kompetanseportalen på følgende måte: Supervisør godkjenner læringsaktiviteter i kompetanseportalen etter hvert, og så sendes læringsmålet til avdelingsoverlege for endelig godkjenning.
Basert på spesialistforskriften og Helsedirektoratets veileder i vurdering av kompetanse hos LIS har SiV utarbeidet en prosedyre for vurdering og godkjenning av læringsmål. Prosedyren beskriver den enkelte LIS, supervisør, veileder og leders oppgaver og ansvar i forbindelse med både underveisvurderinger og sluttvurderinger.
Linjeleder er ansvarlig for at LIS vurderes fortløpende og systematisk. Supervisør og veileder bekrefter, korrigerer og justerer LIS sin kliniske kompetanse ut fra nærmere definerte læringsaktiviteter. Linjeleder har det endelige ansvaret for å vurdere om læringsmålet er oppnådd og kan godkjennes. Ansvarlig leder innhenter opplysninger fra supervisør og veileder eller benytter evalueringskollegium ved behov.
LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Innen to uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. I denne avtales det når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiserings- periode ved andre interne læringsarenaer eller andre helseforetak. Den individuelle gjennomføringsplanen er et vedlegg til ansettelsesavtalen. Eventuelle endringer avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder.
Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen individuell utdanningsplan.
Utdanningsutvalget ved avdelingen består av to overleger, to LIS og en avdelingsleder. Utdanningsutvalget holder møter hver tredje måned. Utdanningsplanen revideres en gang i året, i desember. På siste møte før sommerferie og nyttår, vil neste semesters undervisningsprogram settes opp.
For spørsmål om utdanning i fysikalsk medisin, ta kontakt med klinikkens fagansvarlig overlege, Ingar Heier, ingar.heier@siv.no.