Basismelding
Felles benevnelse for meldingene Henvisning, Epikrise, Rekvisisjon og Svarrapport.
PLO-melding
Melding basert på en profil av standarden Standard for elektronisk kommunikasjon med pleie- og omsorgstjenesten (HIS 80704). Eksempler: Innleggelsesrapport, Helseopplysninger m.fl.
Dialogmelding
Melding som kan benyttes for å kommunisere ustrukturert informasjon i en dialog mellom to parter (HIS 80603). Merk: Kan for eksempel benyttes til forespørsler, svar på forespørsler, notater og avviksmeldinger mellom EPJ-system i tilknytning til pasientbehandling.
Henvisningsrutiner
For å kunne starte med elektronisk meldingsutveksling med sykehuset, må du på forhånd kontakte sykehuset for å bli registrert som kommunikasjonspart i sykehusets fagsystemer.
Overordnet ansvar for koordinering av arbeid omkring digital samhandling er lagt til IKT-enheten.
Under er en oversikt over dem du kan kontakte ved Sykehuset i Vestfold i forbindelse med opprettelse av elektronisk meldingsutveksling eller oppfølging av meldingsutvekslingen.
PLO-arbeidsflyt mellom Sykehuset i Vestfold og kommunene i Vestfold
Varsle Sykehuset i Vestfold (meldingsansvarlig@siv.no) dersom:
- det er endring på personell på legekontoret
- dere har et lengre driftsavbrudd
- det ikke er noen EDI-kommunikasjon
- dere bytter virksomhetssertifikat
- dere bytter journalsystem
Applikasjonskvittering - oppfølging
Applikasjonskvittering er en kvitteringsmelding som angir om en spesifikk instans av en fagmelding er mottatt og kan behandles av det mottakende fagsystemet, eller i motsatt fall angir hva som har gått feil i forbindelse med mottaket.
Applikasjonkvitteringen skal være automatisk generert, og den skal alltid inneholde referanse til fagmeldingen eller forsendelsen den tilhører.
Alle aktører skal sørge for at det etableres gode rutiner for håndtering av negative eller manglende applikasjonskvitteringer. Det er avsender av meldingen som er ansvarlig for å sjekke at meldingen har kommet frem, og evt ta i bruk nødprosedyrer dersom man ikke mottar applikasjonskvittering. For eksempel må legekontoret sjekke at de mottar positiv appliaksjonskvittering ved sending av henvisning til sykehuset. Dersom man ikke mottar positiv applikasjonskvittering må man sjekke etter evt feil samt resende eller send på papir.