Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Testlanding av SAR-Queen 22. november

Et helikopter som flyr over trær

Sykehuset i Vestfold gjennomførte testlanding av SAR-Queen 22. november.

Klikk her for å gi tilbakemelding om din opplevelse av testlandingen

Hva skjer? 

Sykehuset i Vestfold (SiV) ønsker å testlande SAR-Queen (AW101) ved Tønsberg helikopterplass, sykehuset for å lære om og hvordan plassen kan brukes i spesielle medisinske tilfeller. Erfaringene testlandingen gir, vil være med å avgjøre om det er ønskelig å la denne helikoptertypen benytte helikopterplassen.  

Helikopterplassen er godkjent av Luftfartstilsynet for helikoptertypen.

SiV ber om at naboer som er innenfor 100 metersonen (se rød sirkel på kartet under), ikke går ut når helikopteret kommer. Slik er vi sikre på at det ikke oppstår skader på personer. Dersom du som nabo ønsker å stå ute for å se hva som skjer, så er du velkommen til å stå i besøksområdet for pressen og eksternt inviterte.

Diagram
SAR-Queen vil lande to ganger, en gang fra nordøst og en fra sørvest (de gule linjene).

Når er testlandingen?

Helikopteret vil testlande mellom klokken 13.00 og 13.30 fredag 22. november. 

Hva bør jeg gjøre før testlandingen?

For å minimere risiko for skader ønsker SiV at de som bor innenfor sperreområdet (se rød sirkel på kartet over) sikrer løse gjenstander som lett kan bevege seg eller bli ødelagt når det er sterk vind, for eksempel parasoller.

Det er også hensiktsmessig å ta en visuell kontroll av bygg, se spesielt etter løs takstein o.l. 

SiV forutsetter at aktuelle interessenter har tatt nødvendige foranstaltninger, som sikring av løse gjenstander, som følge av nabovarselet. 

Hva skal vi lære av testlandingen?

Sykehuset ønsker å se og lære hvordan rotorvinden (downwash) oppfører seg og oppleves rundt og mellom bygg når helikoptertypen lander og letter. Vi ønsker derfor å måle rotorvinden, både objektive målinger og din opplevelse. Hvis du har mulighet til å være hjemme og ta imot besøk av en av våre medarbeidere, kan du melde din interesse her:

Klikk her for å melde din interesse

Det er gjennomført simulering av hvordan rotorvinden vil påvirke området. Testlanding gjennomføres for å gi sykehuset bedre grunnlag før en avgjørelse tas.

Det nye redningshelikopteret er oppgitt med samme støyprofil som Sea King-helikopteret. Vi forventer ikke mer støy fra denne helikoptertypen. 

Hvorfor gjennomfører vi en testlanding? 

I dag brukes Jarlsberg flyplass når pasienter flys til og fra SiV i denne helikoptertypen. I spesielle medisinske tilfeller kan omlasting av pasient fra ambulanse til helikopter gi en negativ konsekvens for pasienten. Testlandingen vil gi sykehuset nødvendig læring for å kunne avgjøre om det er mulig og ønskelig å benytte Tønsberg helikopterplass, sykehuset for SAR-Queen (AW101). 

Hvilke forberedelser gjør SiV før testlandingen? 

SiV har gjort en omfattende vurdering av hvilke tiltak som er nødvendig for å sikre mennesker, gjenstander og bygg: 

  • Stenge av berørte områder, inkludert deler av Halfdan Wilhelmsens alle, Chr Fredriksgate, Kong Halvdans gate, Thurmannsgate, Carsten Bruuns gate, Anders Larsens gate og Skiringsalgaten
  • Trafikkvakter og observatører vil være til stede
  • Informere naboer, befolkning, besøkende og ansatte 
  • Etablere et midlertidig 7,5 meter langt vindgjerde på SiVs parkeringsplass mot Thurmannsgate 7, for å teste effekten av et slikt gjerde.

Hvem gjennomfører testlandingen? 

SAR-Queen (AW101) flys av 130 Luftving for Redningshelikoptertjenesten. De har døgnbemannet beredskap ved sin base i Rygge. Helse Sør-Øst og Luftambulansetjenesten er også involvert i testlandingen. 

Hva skjer hvis testlandingen er vellykket? 

Sykehuset i Vestfold vil lære av og evaluere testlandingen. Dette tas med i beslutningen om vi skal tillate SAR-Queen å bruke helikopterplassen. 

Etter testlandingen vil sykehuset vurdere hvilke tiltak som er nødvendige og hvilke som ikke er forholdsmessige ved eventuelle flere landinger. Listen over tiltak vil være en del av vurderingen når SiV skal avgjøre om SAR-Queen skal få tillatelse til å lande. 

Hva skjer dersom testlandingen viser at helikopterplassen ikke er egnet? 

Hvis det viser seg at helikopterplassen har utfordringer ved bruk av SAR-Queen, vil det bli vurdert å etablere ulike tiltak som kan begrense de negative sidene. Dersom SiV vurderer det som svært vanskelig å få etablert et tilfredsstillende risikonivå, så kan ikke helikopterplassen brukes for denne type helikopter. SiV vil da fortsette å bruke Jarlsberg flyplass. 

Er det risiko for at mennesker, bygg eller eiendeler blir skadet? 

Sykehuset i Vestfold har vurdert risikoen ved å testlande SAR-Queen, og gjennomfører tiltak for å forhindre skader. Dette innebærer å sperre av en sikkerhetssone på 100 meter, stenge veier i området, feie gater og parkeringshus og informere om testlandingen. 

Skulle det likevel oppstå skader, kan du ta kontakt med SiVs flyplass-sjef Bjørn Langjordet på e-post: Bjorn.Langjordet@siv.no.  

For å dokumentere eventuelle skader på biler og bygg i området, vil sykehuset ta bilder av disse før testlandingen. Dette gjør vi for å ha nødvendig dokumentasjon ovenfor forsikringsselskap. Bildene vil kun oppbevares så lenge det er behov for dokumentasjonen. 

Sist oppdatert 28.11.2024