Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Ventelisteaksjonen gir resultater

Ventelisten på gastromedisinsk seksjon er på vei nedover. – Det er veldig bra at arbeidet og innsatsen gir resultater, men vi har fortsatt en vei å gå, sier administrerende direktør Øyvind Bakke.

Publisert 27.08.2024
Sist oppdatert 29.08.2024
Et par kvinner som sitter ved et skrivebord
Helsesekretærene Kari Walle Jansen og Anne Lena Jakobsen sier arbeidet med å ringe rundt til pasienter på ventelisten er givende. – Pasientene er takknemlige for å få hjelp, og vi møter som regel bare hyggelige folk i telefonen, forteller de.

Ventelisteaksjonen ved gastromedisinsk seksjon ble startet mai etter at antall pasienter med passert planlagt tid (etterslep) hadde økt fra over 800 i mai 2021 til rundt 5500 tre år senere. I mai i år ble det etablert et eget innsatsteam bestående av fagfolk i SiV for å få ned antall pasienter som venter på time. 

Arbeidet gir resultater. For første gang på tre år har ventelisten stoppet å øke og viser en nedgang. Innsatsen fra gastromedisinsk seksjon har ført til at etterslepet er redusert med 2500 pasienter.

– Vi er på riktig vei takket være innsatsen til våre fagfolk. Vi skal fortsette den gode jobben slik at vi i tiden fremover får ytterligere reduksjon i ventetid for våre pasienter, sier Bakke.

Over 3000 pasienter har blitt vurdert av lege på nytt siden mai i år. I tillegg har helsesekretærene kontaktet samme antall pasienter og gitt dem tilbud eksternt. Over 1000 av disse pasientene har takket ja til tilbud via Helfo eller Helse Sør-Øst.

Av de 6000 pasientene som er gjennomgått av lege og kontortjeneste, så har 1300 blitt avsluttet fordi de ikke lengre har behov for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, har allerede fått behandling et annet sted eller selv ikke lengre ønsker å stå på venteliste. Pasienter som har fått avsluttet sin behandling får brev, både hjem og til sin fastlege, med informasjon om å sende ny henvisning ved behov.

Diagram, histogram
Nedgang siden mai 2024.

Hele sykehuset kan vise til forbedring i ventetid

Samlet sett har sykehuset redusert antall pasienter som har ventet i mer enn 1 år fra nesten 500 pasienter i mai til under 300 i dag. Gjennom sommeren har det vært en langt mindre økning i ventetidene enn hva som var tilfelle både i 2022 og 2023. 

– Det er veldig bra. Det å vise gjennomføringskraft og resultater på ventetid er en del av det å opprettholde tilliten til offentlige sykehus, mener Bakke.

Han er opptatt av at erfaringene fra arbeidet ved gastromedisinsk seksjon skal brukes til læring for andre fagområder.

– Det er viktig at vi lærer av hverandre, slik at vi lykkes med å få ned ventelistene i hele sykehuset, sier Bakke.

Portrettbilde av Øyvind Bakke
Administrerende direktør Øyvind Bakke.

– Imponert over innsatsen

Seksjonsleder Mirjam Gülten Timur for poliklinikksekretærer er en av dem som har lagt ned en stor innsats.

– Arbeidet med å ringe rundt til pasientene for å tilby dem raskere behandling hos HELFO/HSØ har vært utfordrende, men samtidig meningsfylt. Mange av disse pasientene har vi måttet kontakte flere ganger for å få tak i dem. Dette har krevd mye innsats, både på dagtid, kvelder og helger. Til tross for utfordringene har det vært verdifullt å høre hvordan mange av pasientene har satt pris på at vi aktivt følger opp og tilbyr alternative behandlingssteder, sier hun.

For å få til dette er aktiviteten økt. Mange har stilt opp og jobbet ekstra både dag, kveld og helg. Blant annet er det satt opp ekstra kveldspoliklinikk.

– Jeg er utrolig imponert over innsatsen fra helsesekretærene. Mange har vist enorm vilje til å bidra ekstra. Det er viktig at helsesekretærene stiller opp for å redusere ventelistene og sikre at pasientene får den behandlingen de trenger til rett tid. I tillegg har det kommet opp mange gode ideer til nye rutiner som nå skal implementeres i den ordinære driften, noe som vil gjøre at vi kan holde bedre oversikt fremover, forteller seksjonslederen.