Innovasjonstakten øker ved Sykehuset i Vestfold
Sykehuset i Vestfold øker innovasjonsaktiviteten, viser en undersøkelse gjennomført på oppdrag fra Helse og omsorgsdepartementet. – Det er gledelig at sykehuset er opptatt av å finne gode løsninger for å bedre pasientbehandlingen, forteller direktør Jørn Jacobsen ved forsknings- og innovasjonsavdelingen.
I 2023 scorer SiV 112 poeng. Det er betydelig opp fra tidligere år.
– Den brede innovasjonsaktiviteten gikk naturlig nok noe ned i og etter pandemiårene. Derfor er det flott å se at tallene peker riktig vei, sier Jacobsen.
Innovasjon er en måte å forbedre pasientbehandlingen, involvere og styrke pasienters og pårørendes helsekompetanse, effektivisere drift og logistikk, og holde tritt med medisinske fremskritt.
– Innovasjon skal sikre tilgangen på nye løsninger som kan medføre økt kvalitet i pasientbehandlingen, bedre tilgjengelighet og økt pasientsikkerhet, sier direktøren.
Utover løsninger som er direkte knyttet til pasientbehandlingen, er innovasjonsaktiviteten ved SiV rettet mot å utvikle nye løsninger som fører til bedre arbeidsforhold for ansatte i helseforetaket.
Innovasjonsprosjekter
Ideene til innovasjonsprosjektene kommer ofte fra helsepersonell som er tett på driften av sykehuset. De er ofte også driverne i prosjektene.
– Det er mye av suksessoppskriften bak. Vi vet at våre ansatte er opptatt av hvordan vi best kan løse både behandling av pasienter og logistikken rundt dette, sier Jacobsen.
Sykehuset i Vestfold har flere prosjekter gående:
- Skal skape digitalt behandlingsprogram for pasienter med langvarige smerter
- Pasienter med kreft får tilbud om digital hjemmeoppfølgning
- Møt maskoten Kompis
- Denne uka ble spiseMOT lansert – et nytt digitalt verktøy for unge med spiseforstyrrelser og deres familier
- Internasjonalt samarbeid for en bedre sykehusopplevelse for skrøpelige eldre pasienter
- Pasienter med epilepsi kan slippe unødvendige kontroller
Fakta:
- Innovasjon defineres som noe nytt og nyttig som er tatt i bruk og som skaper verdi
- Oversikten over de nasjonale innovasjonspoengene er utarbeidet av selskapet Induct gjennom en avtale med de regionale helseforetakene
- Formålet er å kartlegge innovasjonsgraden ved norske sykehus
- Poengene genereres etter hvor mange prosjekter man har i ulike faser i innovasjonsportalen Induct