Spesialistutdanning
Nukleærmedisin
Denne utdanningsplanen viser hvordan Sykehuset i Vestfold organiserer spesialistutdanningen for leger som skal bli spesialister i nukleærmedisin. Utdanningsplanen beskriver blant annet hvor man skal tjenestegjøre, og hvilke samarbeidsaktører man må ha suppleringstjeneste hos for å oppfylle kravet til klinisk tjeneste.
Sykehuset i Vestfold (SiV) eies av Helse Sør-Øst, og ivaretar områdesykehusfunksjonene for Vestfold, herunder kommunene Færder, Holmestrand, Horten, Larvik, Sandefjord og Tønsberg. Opptaksområdet for Sykehuset i Vestfold hadde ved utgangen av 2023 et befolkningsgrunnlag på ca. 240 000. For invasiv angiografi er befolkningsgrunnlaget ca. 422 000, opptaksområdet her er Vestfold og Telemark.
SiV er et allsidig akuttsykehus og tilbyr diagnostikk og behandling innenfor totalt sett 31 ulike spesialiteter. Helseforetakets virksomhet er fordelt på en rekke lokasjoner i Vestfold, men akuttfunksjonene, store deler av den planlagte medisinske virksomheten og sentraladministrasjonen er lokalisert i Tønsberg. Sykehuset har 5 700 ansatte, deriblant om lag 660 leger. I 2024 hadde Sykehuset i Vestfold i alt ca 300 000 pasientkontakter i somatikk, fordelt på 113 000 liggedøgn heldøgn, 33 500 dagbehandlinger og 275 000 polikliniske konsultasjoner. Foretaket tilbyr spesialistutdanning i samtlige indremedisinske hovedspesialiteter, i de fleste kirurgiske spesialiteter og i en rekke andre spesialiteter inkludert radiologi.
Nukleærmedisin er en seksjon under radiologisk avdeling i Tønsberg. Seksjonen utfører konvensjonelle nukleærmedisinske undersøkelser og radionuklidbehandling. I 2023 ble det utført 1431 ordinære nukleærmedisinske undersøkelser og 1282 PET/CT-undersøkelser. PET/CT-undersøkelsene utføres for både Vestfold og Telemark.
Seksjonen har tilsatt 3 overleger i 100% stilling og 1 LIS i 100% stilling. I tillegg tjenestegjør 1 lege med PET-kompetanse fra radiologisk avdeling, med ca. 20% stillingsandel, i PET-granskningen. Det er kun arbeid i ordinær arbeidstid, ingen vaktbelastning.
Nukleærmedisinsk seksjon tilbyr utdanningsløp i samarbeid med OUS, der ca. 1 års tjeneste på OUS sikrer at LIS oppfyller læringsmålene i LIS-utdanningen. 1 års sideutdannelse i radiologi tilbys i Tønsberg. Dersom LIS gjennomfører utdanningen i løpet av 5 år, vil ca. 3 år av tjenesten foregå på nukleærmedisinsk seksjon i Tønsberg.
LIS følger undervisning i billeddiagnostikk på radiologisk avdeling 2 x 30 min + 1 x 50 min pr. uke. 5 obligatoriske kurs i nukleærmedisin gjennomføres, hvorav 2 av kursene foregår som nasjonal e-læring. Obligatorisk er også radiologikursene thorax, abdomen, muskel- skjelett og nevro/ØNH. LIS prioriteres til kurs som teller mot spesialistutdannelsen. Det settes av tid til fordypning, 4 timer pr. uke.
Praktisk legearbeid består hovedsakelig av prosessering av bildeundersøkelser og beskrivelse av disse, administrasjon av enkelte radiofarmaka, hjertebelastningsundersøkelser og tyreoideapoliklinikk. Ferdighetstrening består hovedsakelig å utføre dette under supervisjon og selvstendig.
Ingen ansatte ved seksjonen har doktorgrad/ ph.d.. Radiologisk avdeling har imidlertid to overleger med ph.d., noe som bidrar til å styrke kvaliteten på internundervisningen og nivået på faglige diskusjoner. Det arbeides kontinuerlig med kvalitetsforbedring og det forventes at LIS tar aktiv del i interne prosjekter også på dette feltet.
Felles kompetansemål (FKM) består av et sett av læringsmål i LIS-utdanningen. Disse strekker seg gjennom hele utdanningsforløpet til den enkelte LIS. Læringsmålene dekker et grunnleggende sett av kompetanser som alle leger må ha for å fungere optimalt i legerollen, og omfatter bl.a. etikk, forskningsforståelse, kommunikasjon, kvalitet og pasientsikkerhet, samhandling. FKM er ment som en felles basiskompetanse alle spesialister skal tilegne seg uavhengig av spesialitet.
Ved SiV er det lagt opp til at læringsmålene innen FKM skal ha like læringsaktiviteter på tvers av spesialitetene. Dette både for å sikre en ensartet standard og kvalitet i opplæringen. Klinisk praksis danner utgangspunkt for læring innen de spesifikke tema. I tillegg vil veiledning (individuelt og i gruppe), e-læringskurs, nasjonale obligatoriske kurs, selvstudier, podcast og HF-kurs være sentrale læringsaktiviteter. Det er identifisert behov for 5 ulike SiV-kurs for LIS 3. Disse skal gjennomføres i løpet av spesialiseringsløpet som kan strekke seg over 5 år. Kurstilbud på tvers av klinikkene settes opp regelmessig, hyppig og med tilstrekkelig kapasitet slik at det blir forutsigbart å planlegge driften. Kursene tar opp følgende tema: etisk refleksjon, forskningsforståelse/kvalitet/ pasientsikkerhet, fire gode vaner (klinisk kommunikasjon), veiledning og supervisjon, og opplæring av pasienter og pårørende.
LIS får oppnevnt veileder ved ansettelse og individuell veiledning gjennomføres hver 2. måned. LIS arbeider i felles granskningsrom på nukleær og mottar daglig supervisjon av overlegene på seksjonen.
LIS som tilsettes får tildelt læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Som anført vil enkelte læringsmål oppnås på OUS, der LIS vil tjenestegjøre i ca. 12 måneder i løpet av spesialistutdanningen, fortrinnsvis i siste del av utdanningsløpet. Radiologiske læringsmål oppnås gjennom 1 års sideutdannelse ved radiologisk avdeling i Tønsberg.
For å sikre at LIS oppnår faglig progresjon og tilegner seg kompetanse som forventet i spesialistutdanningen, vil det gjennomføres regelmessig kompetansevurdering i dialog med veileder/supervisører.
Innen to uker etter ansettelse i fast stilling utarbeides det i samråd med LIS en individuell gjennomføringsplan. I denne avtales det når LIS må påregne å gjennomføre sin spesialiseringsperiode ved andre interne læringsarenaer eller andre helseforetak. Den individuelle gjennomføringsplanen er et vedlegg til ansettelsesavtalen. Eventuelle endringer avtales i samråd mellom LIS, veileder og nærmeste leder.
Læringsmålsplanen og den individuelle gjennomføringsplanen utgjør til sammen individuell utdanningsplan.
Utdanningsutvalget ved seksjonen består av seksjonsoverlege og LIS. Utdanningsutvalget holder møter hver tredje måned. Utdanningsutvalget har blant annet ansvar for å lage en langtidsplan for å påse at undervisning knyttet til alle aktuelle læringsmål blir gjennomgått i løpet av den forventede læringsperiode for spesialiteten.
Det er ved SiV et godt etablert system med tillitsvalgte på foretaks-, klinikk- og avdelingsnivå, som ivaretar interessene til alle medarbeidere i avdelingen. På avdelingsnivå er det en tillitsvalgt for overlegene og en for LIS3 (samt en varatillitsvalgt for overlege/LIS). Tillitsvalgte er involvert i saker som for eksempel endring/godkjenning av tjenesteplaner, endring av organisering og arbeidsmiljøoppfølging. Tillitsvalgte vil også delta på avdelingens gjennomgang av HMS-saker.
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med Thor Olav W. Hillestad, seksjonsoverlege på nukleær ved Sykehuset i Vestfold thor.olav.wideroe.hillestad@siv.no.