We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.
Illustrasjon av PC og mobil som er logget inn på helsenorge.no

Helsenorge.no - din helse på nett

Den nasjonale helseportalen helsenorge.no skal tilby digitale tjenester som gjør kontakten med sykehuset enklere.

​Den nasjonale helseportalen, helsenorge.no, skal tilby digitale tjenester som gjør kontakten med helse- og omsorgstjenesten enklere. God informasjon om og innsikt i egen helse er viktig for at du kan delta mer i valg rundt behandling og oppfølging av din egen sykdom og helse.

Digital dialog om timeendring

Pasientjournalen din inneholder dokumenter fra sykehus du har vært behandlet ved, og nå vil du kunne lese deler av dette på nett.

Har du nettopp vært på sykehus og lurer på hva legen skrev i journalen din? Nå har du digital tilgang til utvalgte dokumenter fra din pasientjournal på helsenorge.no.

Logg deg på pasientjournalen din på helsenorge.no

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om pasientjournalen din, skal du kontakte sykehuset som har skrevet den. Du kan også se pasientjournalen din selv om du ikke vil gjøre det digitalt.​

Vil du motta brev digitalt fra sykehuset?

Vi sender digitale brev til pasienter som er helsenorge-brukere eller har en digitale postkasse (eBoks eller digipost).

Les mer om hvordan du kan motta brev digitalt 

​Behandlere ved Sykehuset i Vestfold kan initiere en sikker skriftlig dialog med pasient via helsenorge. Behandlingsrettet dialog kan for eksempel benyttes ved behov for justering av medikamenter eller behandling, dele lenker til informasjon på siv.no eller sende annen skriftlig informasjon. Det kan også benyttes for å innhente observasjoner eller informasjon fra pasienten som forberedelse til en konsultasjon eller behandling.

Pasienten må være helsenorge-bruker for at behandler skal kunne starte opp en behandlingsrettet dialog. Det er behandler som inviterer pasient til dialog og pasienten får da brevet "Velkommen til dialog" i sin innboks på helsenorge. Pasienten kan ikke starte en dialog uten at behandler har invitert til det.

Dette er en asynkron melding som gjør at pasient og behandler kan kommunisere når det passer best for dem. Det gir en stor fleksibilitet og behandler/kontoransatte kan spare tid på å oppnå kontakt med pasient på telefon og pasienten kan unngå telefoner fra sykehuset i skole- eller arbeidstid.


Pasienter som har brukerprofil på helsenorge.no kan nå se status på sin henvisning ved sykehuset. 

Tjenesten er tilgjengelig for alle over 16 år og forutsetter en brukerprofil på helsenorge.no der man har samtykket til full tilgang.

Tjenesten gir tydeligere informasjon om pasientrettigheter knyttet til fasen henvisningen er i. Det er også laget et digitalt klageskjema som pasienten kan fylle ut og sende til sykehuset.​

Veiledning helsenorge.no svarer deg på spørsmål om selvbetjening og hjelper deg å finne frem på helsenorge.no.

Telefon: 23 32 70 00. Åpningstider: hv​​erdager mellom 08:00-15:30.​

Mer informasjon om veiledning på helsenorge.no​


Nyttige tjenester

I tillegg til pasientjournalen på nett finner du også andre nyttige tjenester fra sykehuset på helsenorge.no:

  • e-resept
  • kjernejournal
  • prøvesvar
    Last updated 8/15/2023