Behandlere ved Sykehuset i Vestfold kan initiere en sikker skriftlig dialog med pasient via helsenorge. Behandlingsrettet dialog kan for eksempel benyttes ved behov for justering av medikamenter eller behandling, dele lenker til informasjon på siv.no eller sende annen skriftlig informasjon. Det kan også benyttes for å innhente observasjoner eller informasjon fra pasienten som forberedelse til en konsultasjon eller behandling.
Pasienten må være helsenorge-bruker for at behandler skal kunne starte opp en behandlingsrettet dialog. Det er behandler som inviterer pasient til dialog og pasienten får da brevet "Velkommen til dialog" i sin innboks på helsenorge. Pasienten kan ikke starte en dialog uten at behandler har invitert til det.
Dette er en asynkron melding som gjør at pasient og behandler kan kommunisere når det passer best for dem. Det gir en stor fleksibilitet og behandler/kontoransatte kan spare tid på å oppnå kontakt med pasient på telefon og pasienten kan unngå telefoner fra sykehuset i skole- eller arbeidstid.