Hva forsker vi på?
I det psykiske helsevernet brukes det mange kartleggingsinstrumenter og tester for å måle alvorlighetsgraden av vanskene man kommer til undersøkelse for. Mange tester har vært oversatt fra engelsk uten at det har vært tilstrekkelig undersøkt om de da fungerer like godt i norsk versjon. De siste årene har det vært noen skandaler knyttet til bruk av lite kvalitetssikrede verktøy som har bidra til feildiagnostikk av psykisk utviklingshemming, overdiagnostikk av personlighetsforstyrrelser eller feilaktig påvisning av oppmerksomhetsvansker.
Deltagerne i vår forskergruppe har over mange år arbeidet med kvalitetssikring av noen av verktøyene som brukes, og bidratt til å heve kvaliteten på flere av de verktøyene som brukes mest i Norge og internasjonalt. I forlengelsen av forskning på metoder forsker vi også på de fenomenene som metodene skal si noe om. Det dreier seg i stor grad om aspekter ved kognitiv funksjon, eksempelvis hvordan vi forstår og behandler oppmerksomhetsvansker ved ADHD.
Presentasjon av gruppen
Gruppen består av fagpersoner som kombinerer forskning med klinisk arbeid der de har behov for de verktøyene vi kvalitetssikrer. Gruppen ledes av professor og nevropsykolog Jens Egeland som også er veileder for doktogradsprosjektene. Doktorgradsstipendiaten Olaf Lund arbeider med et prosjekt der han analyserer den vestlige verdens mest brukte datatest for undersøkelse av oppmerksomhetsvansker, Conners' Continuous Performance Test-III (CCPT-III). I tillegg gjennomfører Iwona Kowalic-Gran et prosjekt i samarbeid med professor Göran Söderlund ved Høgskolen på Vestlandet der vi bruker CCPT-III for å se om barn med ADHD kan bedre sin oppmerksomhet når de arbeider med hvit støy rundt seg.
Doktorgradstipendiat Therese Händel Waggestad samler inn nye norske normer for testene som brukes i førerkortvurderinger for eldre bilførere og tester som ofte brukes i screening for demens. Det er viktig for rettssikkerhet for bilførerne, for trafikksikkerheten og for behandling at disse testene måler nøyaktig.
Nevropsykolog Tor Hermann Andreassen gjennomfører en klinisk valideringsstudie av den mest brukte evnetesten for barn i Norge. Psykolog Øyvind Fallmyr følger opp sin lærebok i emosjonsregulering og relasjonskvalitet med å lage et spørreskjema som skal kartlegge slike forhold som er viktige for å forstå psykiske vansker hos barn.
Overlege/PhD Mats Fredriksen leder et nasjonalt prosjekt på epidemiologi, behandlingsmønstre, og pasientkarakteristika ved ADHD og deltar også bl.a. i en studie av behandlingseffekt av gruppeterapi ved ADHD.
Bevegelsesviter/statistiker Marjon Wormgoor deltar i et regionalt prosjekt for å bygge opp et kvalitetsregister innen psykisk helsevern for voksne.
PhD og Psykolog Tom Langerud Holmen og stipendiat og nevropsykolog Gry Bang-Kittilsen arbeider med å implementere kunnskap fra sine doktorgradsprosjekter i fysisk og mental trening for å bedre kognitive ferdigheter hos pasienter med psykoselidelse.
I forbindelse med et prosjekt som undersøker hvordan pasientfaktorer påvirker forløpet behandlingseffekt ved rusbehandling, vil psykologspesialist Kristoffer Høiland analysere hvorvidt et ofte brukt kognitivt screeninginstrument er sensitivt nok til å fange opp lette kognitive vansker som kan ha betydning for rusrehabilitering.