IBD – digital hjemmeoppfølging
Vi tilbyr digital hjemmeoppfølging til pasienter med inflammatorisk tarmsykdom som ulcerøs kolitt og Crohns sykdom. Tilbudet sikrer regelmessig oppfølging og mulighet til å komme raskt i kontakt med oss ved behov. Egenregistreringen er en integrert del av oppfølgingen.
Før
I samråd med deg vurderer helsepersonell om digital hjemmeoppfølging kan passe for deg. Hvis du tenker at dette kan være noe for deg kan du ta opp dette på neste kontroll.
Se film om digital hjemmeoppfølging:
Under
Slik foregår oppfølgingen
Du får en SMS med lenke til innlogging i den digitale løsningen som heter Checkware. Innlogging kan også gjøres fra www.siv.no/skjema
Du må logge deg inn via ID-porten og kan bruke PC, nettbrett eller mobil. Når du har logget deg inn vil du få tilgang til din pasientportal.
I pasientportalen vil du bli fulgt opp med regelmessige digitale kontroller to ganger i året. Ved kontrollene ber vi deg sende inn egenregistreringsskjema som gir oss opplysninger om hvordan det går med deg. Du vil også bli bedt om å ta blodprøver og sende inn avføringsprøve for måling av betennelsesmarkøren kalprotektin. Varsling for tidspunkt for dette kommer i din pasientportal. Vi vurderer alle innsendte skjema og prøvesvar fortløpende. Dersom vi ser at du ønsker kontakt med oss, eller du har plager eller prøveutfall som krever nærmere kartlegging, vil du bli kontaktet av en av våre sykepleiere for vurdering. Ved behov vil du bli satt opp til undersøkelse eller kontroll hos lege. Dersom det er aktuelt vil du vil bli kalt inn til tarmundersøkelse (koloskopi) etter gjeldende retningslinjer.
Kontakt med sykehuset ved behov
Med digital hjemmeoppfølging får du også mulighet til å komme raskt i kontakt med oss ved behov, som når du mistenker opp bluss av tarmsykdommen eller av andre årsaker ønsker kontakt med oss. Til dette bruker du det samme egenregistreringsskjema som det du bruker ved regelmessig kontroll. Helsepersonell følger opp innsendte skjema fortløpende på virkedager. Du blir kontaktet ved behov.
Øyeblikkelig hjelp
Vi gjør oppmerksom på at meldinger ikke overvåkes av helsepersonell kontinuerlig. Ved behov for øyeblikkelig hjelp må du ta kontakt med fastlegen, legevakt eller ringe 113.
Etter
Du kan når som helst avslutte digital hjemmeoppfølging ved å gi beskjed til IBD-sykepleier via skjema eller Chat. Dersom du ikke foretar noen registreringer i løpet av et år, vil du få påminnelse om dette. Ved manglende tilbakemelding avslutter vi digital hjemmeoppfølging og overfører deg til ordinær oppfølging ved poliklinikken.
Kontakt
Tønsberg
Gastromedisinsk poliklinikk
Oppmøtested
Vennligst møt opp i bygg C, 2. etasje.
Du kan selv registrere oppmøte når du kommer til sykehuset. Da trenger du ikke henvende deg i ekspedisjonen. Oppmøte bekreftes med BankID. Hvis vi har registrert mobiltelefonnummeret ditt får du SMS med lenke før timen. Du vil også motta SMS med beskjed om hvilket behandlingsrom du skal gå til og om betaling fra avsender «SiV».
Trenger du hjelp eller ikke ønsker å sjekke inn elektronisk, henvender du deg i ekspedisjonen i poliklinikken.
Tønsberg
Halfdan Wilhelmsens allé 17
3116 Tønsberg